Blog-Post-V1-NL.png

Vijf veelgemaakte fouten die je promotie laten falen (en hoe je ze kan vermijden!)

Een campagne is niet zomaar iets dat je snel op een dagje helemaal opzet. Welk type materiaal, welk type promotie, … het lijken beslissingen die allemaal logisch klinken en met de beste intenties genomen worden, maar toch maakt men hier dikwijls fouten op. Wij namen de 5 meest voorkomende fouten op een rijtje!

  1. “Oei, mijn direct mailing actie loopt veel slechter dan vorige keer”

Echt een enorme zonde: Je hebt zoveel moeite en tijd gestoken in de planning, de designs valideren, de drukker zoeken, de tekst (laten schrijven), ... en op het einde van de rit vallen de resultaten enorm tegen. Nochtans, de vorige keer liep dit soort acties echt enorm goed. Wat is er hier misgegaan?

Een campagne opzetten begint bij de eerste stap: Het doel van de campagne bepalen. Is het doel om overtollige stock kwijt te spelen? Of is het eerder de bedoeling een nieuw product in de kijker te zetten? Deze vraag bepaalt alles. Ideaal heb je een partner  die je kan zeggen wat er voor soortgelijke acties goed werkte en je het juiste kan aanraden. Of je kan kijken naar soortgelijke campagnes, wat de objectieven daarvan waren en hoe deze helemaal in elkaar stak!

  1. “*ERROR* De barcodes geven fouten weer!”

Enkele jaren geleden is de standaard van de barcode veranderd. Dit betekent dat barcodes van 5 jaar geleden niet meer zullen werken in de winkel. Een heel pijnlijke (en dure!) grap als blijkt dat die tienduizenden coupons die je uitdeelde, liet afdrukken, versturen, … uiteindelijk niet werken.

Hoe kan je dit vermijden? Door ze te controleren! Maar wie doet dit? Een heel foute assumptie is dat de drukker dit zou uitvoeren voor hij ze print, of dat een agentschap dit sowieso zou doen voor aanlevering bij de drukker Noch de drukker, noch de klassieke agentschappen hebben niet het nodige materiaal om deze coupons te testen. Je kan wel altijd naar ons stappen. Deze service wordt ook gratis aangeboden aan klanten. Want het zou wel écht jammer zijn moest je in zo’n situatie komen.

NL-1

  1. “De kwaliteit van mijn Point of Sale materiaal valt wat tegen. Maar nu zit ik hier met duizenden exemplaren… ☹”

Een netwerk hebben van de juiste drukkers is goud waard. Er bestaan enorme drukkers die in alles gespecialiseerd zijn en miljarden aan gespecialiseerde machines hebben. Maar (nog) niet in België, jammer genoeg. Wat je wel hebt, zijn verschillende drukkers die gespecialiseerd zijn in 1 of 2 types van communicatiemateriaal: Totems, bouncers, direct mailings, hologrammen, fluo, …

Heb je bijvoorbeeld diepvriesproducten in je gamma waar je stickers op de koel te houden verpakkingen wenst te plakken? Dan pas je best op dat je stickers vochtbestendig zijn. Een klassiek agentschap of algemene drukker zal deze bedenking niet voor jou maken. Een pijnlijke fout die je hele campagne in de war kan sturen! Ga dus voor de drukker gespecialiseerd in stickers of agentschap met promo-ervaring , die je wél kan bijstaan met de juiste keuze!

  1. “Maar, waarom heeft mijn agentschap me niet gewaarschuwd voor deze slechte resultaten?!”

Je agentschap zal altijd ten dienste staan en je op een zo goed mogelijke manier proberen helpen. Net zoals drukkers en marketers, hebben ook agentschappen hun specialiteiten. Sowieso zijn er agentschappen die mee hebben geholpen om een promocampagne in de winkel op te zetten!

Er zijn echter heel weinig agentschappen die vooral gespecialiseerd zijn in verschillende types van promotiecampagnes.

Je vertrekt best van geslaagde, goedwerkende voorbeelden, om zo het beste resultaat van je campagne te krijgen. Voorbeelden die wij klaar hebben staan voor jou. Want misschien heeft jouw productlancering meer nodig dan een simpele direct mailing met coupon, zoals een iets meer opvallende display in de winkel. Of misschien zelfs wat mediabudget.

  1. “Weinig budget? Laten we gewoon onze e-coupons afprinten en deze verdelen!”

 Je hebt onverwachts veel moeten uitgeven aan andere acties, en je budget is opeens heel klein. Maar toch wil je nog een bepaald objectief halen. “We hebben hier nog een e-coupon liggen. Laten we deze afdrukken, verspreiden en zo meer verkoop halen”.

Het grote probleem? Je e-coupons gaan niet werken. Het is sterk afgeraden om je e-coupons te herwerken naar coupons. De barcode en de geldigheid is helemaal anders bij een e-coupon als bij een papieren coupon. De standaarden liggen helemaal anders. Wees niet bang even met ons te overleggen!

Als je een printcampagne start, doe je het best goed. Betrek vanaf het begin de juiste partner bij het proces, en wees volledig gerust en verzekerd van uitmuntende resultaten!

Geïnteresseerd hoe wij je kunnen helpen? Geef ons een seintje en we helpen je om ook jouw campagne een groot succes te maken!

NL-1

AddThis Sharing Buttons