news8 (1).jpg

BELG NOG STEEDS EUROPEES KAMPIOEN VAN DE KORTINGSBON

Uit de cijfers die HighCo DATA Benelux heeft gepubliceerd, blijkt dat de Belgische gezinnen vorig jaar maar liefst 121 miljoen euro hebben bespaard op hun uitgaven dankzij de kortingsbon (+17,5% tov 2015). Nergens In Europa zijn kortingbonnen zo gegeerd. Net als voorgaande jaren, prijkt België in 2016 helemaal bovenaan op de Europese ranglijst van landen waar de meeste kortingsbonnen per inwoner worden gebruikt. Naast de papieren versie, zijn ook de digitale oplossingen zoals de e-coupon in opmars (+8,5%).

De Belg is koning van de kortingsbon

In 2016 heeft elke Belg gemiddeld 6,8 kortingbonnen gebruikt. Zo’n hoog gemiddelde per jaar per inwoner is meteen goed voor de eerste plaats op de Europese ranglijst. Daarmee laten we de Fransen achter ons, die 4,9 bonnen per inwoner gebruikten in 2016 of nog opmerkelijker, de Nederlanders die helemaal geen coupons gebruikten. Tijdens datzelfde jaar hebben de teams van HighCo DATA Benelux maar liefst 78 miljoen bonnen verwerkt die Belgische consumenten hebben ingediend bij handelaars (+6,6%).

59% van die bonnen werden in Vlaanderen gebruikt, 32% in Wallonië en 9% in Brussel. De provincies waar kortingsbonnen het best zijn ingeburgerd, zijn West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen (met een gemiddelde van 7.5 kortingsbonnen per persoon), gevolgd door Namen, Luxemburg en Luik ( 7.2 kortingsbonnen pp). De overige provincies bevinden zich onder het nationale gemiddelde ( met een gemiddelde van 6.4 kortingsbonnen pp).

Belgische gezinnen bespaarden 121 miljoen euro in 2016

In totaal hebben de Belgische gezinnen in 2016 121 miljoen euro bespaard dankzij kortingsbonnen. Dat cijfer is het afgelopen jaar snel toegenomen (+17,5%), net zoals het totaal aantal ingewisselde bonnen (+6,6%).

Het aantal promoacties binnen de voedingsindustrie blijft stijgen

Het aantal promoacties in het afgelopen jaar zijn weer goed gestegen, dit jaar bereiken we een totaal van 25.000 acties. Het aandeel binnen de voedingsindustrie is gestegen naar 79% (een stijging van +4% punten tov 2015). Een bijkomende trend die waar te nemen is in deze sector is, een aanzienlijke stijging van het gebruik van kortingsbonnen op dranken, alsook de stijging ( +6%) van de faciale waarde (= de kortingswaarde op de coupon), hierdoor merkt men een verhoging in de redemptie als de besparingen.

De e-coupon, geapprecieerd en steeds populairder

De populariteit van de digitale kortingbonnen blijft maar toenemen. Zo stelt HighCo DATA vast dat het aantal afgeprinte e-coupons op 2 jaar tijd, met maar liefst 75% gestegen is. Zo heeft de Belg in 2016 zowat 3.8 miljoen ecoupons afgeprint*. Fabrikanten van producten laten zich steeds meer verleiden door de digitale oplossingen voor promoties. Bij Colruyt merken we een aanzienlijke stijging van de digitale activiteit tov 2015. ( + 11%-punten), deze retailer is trouwens al een aantal jaren op rij de winkel die het meest aantal e-coupons ontvangt.

Cashback-acties, wedstrijden en online gaming nog steeds in de lift

In 2016 lag het aantal cashbacks (bijvoorbeeld artikelen die gedeeltelijk of volledig worden terugbetaald na aankoop of in het licht van een ‘niet tevreden, geld terug’-actie) 3 % hoger dan in 2015. De terugbetaalde som bedraagt gemiddeld 9,2 euro per deelname (+7%).

Wat de sector betreft, daar is het voornamelijk ‘ health & beauty’die met de eerste prijs mag lopen.

Globaal gezien stellen we ook vast dat steeds meer acties de vorm hebben van wedstrijden en online spelletjes.

infographic1.jpg

AddThis Sharing Buttons