Marketing in het winkelpunt:

de kortingsbon, een geweldige oplossing!

Verbeterde planogrammen, communicatie op het schap, visuele optimalisering van het schap, concurrerende afprijzingen, terwijl een vertrouwensrelatie met de detailhandelaar wordt opgebouwd, dat zijn de doelstellingen van merchandising. Maar vandaag de dag is de prioriteit van de consument geld te besparen. Vandaar de toegenomen relevantie van couponcampagnes.

De jaarlijkse cyclus van groeipijlers, die traditioneel worden gevolgd door in-store merchandisingplannen, worden door managers met een rode pen gemarkeerd. Het doel: de verkoop verhogen, uiteraard, maar ook de schappen aantrekkelijker maken voor consumenten die steeds meer durven wisselen van merk en aangetrokken worden door de online wereld. Meer dan 12 miljard euro aan online verkopen in 2021: online winkelen zit in de lift bij de Belgische consument. Het is een van de nieuwe vormen van aankopen. Conclusie: de wereld van het winkelen raakt steeds meer versnipperd wat de keuze betreft. Het is dan ook zeer belangrijk geworden om de producten in de rekken onder de aandacht te brengen.

Het is noodzakelijk de klant een uitzonderlijke ervaring te bieden die in overeenstemming is met de economische en politieke realiteit. Door in te spelen met creativiteit en commerciële hoogtepunten, bijvoorbeeld. Deskundigen zijn het erover eens dat de winkel van een louter transactionele functie naar een meer relationele functie aan het verschuiven is. Dit geldt voor alle merken die merchandising op hun agenda zetten.

In een tijd waarin de koopkracht van de Belgen daalt, in lijn met de inflatie, biedt de kortingsbon weerstand. "We zien de groei van de coupons overal in Europa" vertellen Evelien Deceuninck en Laurence Lanckriet, General Manager bij HighCo DATA.

De kortingsbon, die leuke kleine streepjescode die de consument doet glimlachen als hij de kortingspieptoon aan de kassa hoort, is er in vele vormen. Van distributie door een verkoopvertegenwoordiger tot direct marketing via een postverzending, via de kassabon, de bon op de verpakking, wereldwijd bekend om zijn flitsende vormgeving, of zelfs het versturen van e-mails.

Met 55% van de Belgen die zeggen dat ze actief op zoek zijn naar promoties, is de coupon een winnende marketingstrategie*. Het maakt het voor klanten gemakkelijk om een goede deal te krijgen. De consumenten hebben dit begrepen en zijn er erg dol op. Dit mechanisme creëert werkelijk een heilzame werking doordat het de consument op het verkooppunt beïnvloedt, hetgeen leidt tot een verhoging van het afgiftepercentage, de gemiddelde winkelkar waarde... Wetende dat dit mechanisme nog een ander voordeel heeft: het kan worden gecumuleerd met andere promoties in de winkel.

Aangezien de detailhandel steeds digitaler wordt, volgt de coupon deze trend op natuurlijke wijze. Tot op heden wordt geschat dat een Belg gemiddeld 7 coupons per jaar gebruikt. Een praktijk die zich aanpast aan de groei van de digitale e-coupon, het enige instrument op de markt dat in staat is de in-store conversie van sociale netwerkcampagnes te meten. De verschijning van de volledig mobiele coupon komt er bovendien zeer binnenkort. Wordt vervolgd.

*VOLT studie - Promotie concepten - maart 2021.

AddThis Sharing Buttons