OnlineShopping.jpg

consumenten trends in 2018

Waveston voerde eind 2017 een studie uit onder meer dan 1000 Franse consumenten om hun koopgedrag te analyseren.

Er werd een barometer van nieuwe consumententrends samengesteld rond 3 thema’s: het koopgedrag in de winkel versus online, de koopervaring en het gedrag na de aankoop.

Een zoom op het koopgedrag ...

Wie koopt er online?

  • Meer dan de helft van de consumenten (58%) koopt minstens 1 keer per maand iets op het internet. Voornamelijk gebruikers uit de hoogste socio-professionele categorieën met kinderen plaatsen online bestellingen.

Wie koopt er het liefst in de winkel?

  • 53% van de mannen versus 44% van de vrouwen
  • 63% van de bevolking tussen 60 en 75 jaar

Het internet en de digitalisering laten de gewoontes van de consumenten afwisselend evolueren naargelang het soort product of dienst.

Welke producten/diensten zijn het populairst?

In de winkel:

  • Onderhoudsproducten: 84%
  • Voeding: 82%
  • Verzorgings- en farmaceutische producten: 66%

Online:

  • Toerisme/reizen: 48%
  • Tickets: 46%
  • Abonnementen: 46%

In de winkel en online:

  • Kleding: 38%
  • Elektrische huishoudapparatuur: 31%
  • Computerapparatuur/gaming: 29%

Waarom kopen mensen nog in de winkel?

  • Om het product te kunnen testen alvorens het te kopen (79%)
  • Omdat het product meteen beschikbaar is (60%)

Waarom kopen mensen online?

  • Voor de prijs (78%)
  • Online is er meer keuze (59%)
  • Omdat het product aan huis geleverd kan worden (51%)
AddThis Sharing Buttons