Waveston voerde eind 2017 een studie uit onder meer dan 1000 Franse consumenten om hun koopgedrag te analyseren.
Er werd een barometer van nieuwe consumententrends samengesteld rond 3 thema’s: het koopgedrag in de winkel versus online, de koopervaring en het gedrag na de aankoop.
Een zoom op het koopgedrag ...
Wie koopt er online?
- Meer dan de helft van de consumenten (58%) koopt minstens 1 keer per maand iets op het internet. Voornamelijk gebruikers uit de hoogste socio-professionele categorieën met kinderen plaatsen online bestellingen.
Wie koopt er het liefst in de winkel?
- 53% van de mannen versus 44% van de vrouwen
- 63% van de bevolking tussen 60 en 75 jaar
Het internet en de digitalisering laten de gewoontes van de consumenten afwisselend evolueren naargelang het soort product of dienst.
Welke producten/diensten zijn het populairst?
In de winkel:
- Onderhoudsproducten: 84%
- Voeding: 82%
- Verzorgings- en farmaceutische producten: 66%
Online:
- Toerisme/reizen: 48%
- Tickets: 46%
- Abonnementen: 46%
In de winkel en online:
- Kleding: 38%
- Elektrische huishoudapparatuur: 31%
- Computerapparatuur/gaming: 29%
Waarom kopen mensen nog in de winkel?
- Om het product te kunnen testen alvorens het te kopen (79%)
- Omdat het product meteen beschikbaar is (60%)
Waarom kopen mensen online?
- Voor de prijs (78%)
- Online is er meer keuze (59%)
- Omdat het product aan huis geleverd kan worden (51%)