JUISTE BANNEr.jpg

de impact van de gdpr op jouw promotionele acties

Op  25 mei 2018 treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming, beter gekend onder de naam “GDPR” in werking. Vandaag volstaat een simpele zoekopdracht in Google om meer dan 20.000.000 items hierover te vinden, maar een kat vindt er z’n jongen niet meer in terug ! Hoog tijd dus om een aantal zeer specifieke vragen te stellen over de impact van deze wetgeving op promotionele acties.  Onze DPO, Evelien Deceuninck en Pieter De Proost Sales Manager Digital Solutions & Online Media aan het woord.

Wat verandert er na 25 mei en welke impact heeft dit voor onze klanten ?

Evelien : “ Het is eerst en vooral belangrijk te weten, als marketeer, wat er voor de consument verandert. De GDPR is vooral ontstaan om de consument beter te beschermen zodat hij concreet weet wat er met zijn gegevens gaat gebeuren, en dat hij te allen tijde kan beslissen om zijn gegevens in te zien en/of deze te laten verwijderen.”

Pieter : “Voor de marketeer is het nog steeds perfect mogelijk om persoonsgegeven te verwerken en promotionele acties te plannen, alleen zullen zij veel duidelijker en transparanter moeten communiceren. Marketeers moeten ook weten dat zij riskeren om al hun gegevens kwijt te geraken als zij geen of een verkeerde opt-in gebruikt hebben. Het is trouwens ook zo dat data ter beschikking hebben zonder deze actief te gebruiken ook een vorm van verwerking is, én dus onder de GDPR-wetgeving valt.”

Evelien : “En de wet is duidelijker, indien de regels van de GDPR niet worden nageleefd kan een boete van 4% van de groepsomzet of een som van maximum 20 miljoen euro worden opgelegd.” 

Hoe moet je als marketeer dan te werk gaan ?

Pieter :  “Keep calm” zou ik meteen zeggen, en twijfel niet om ons te raadplegen. We hebben de expertise en hebben ons bijgeschoold om alle promotionele acties GDPR-compliant te maken.”

Evelien: “Gegevens beter ordenen en structureren! Vandaag zien we vaak klanten die consumentendata verzamelen maar niet meer weten waar ze opgeslagen zijn of welke informatie zij ter beschikking hebben. Data is vandaag key, het zou jammer zijn om deze te verliezen, maar wees er voorzichtig mee en gebruik het op een correcte manier. Bij HighCo DATA hebben wij de nodige procedures vastgelegd en beschikken we over contracten die de samenwerking met betrekking tot de gegevensverwerking in opdracht van onze klanten definiëren. “

Welke oplossingen kunnen we aanbieden?

Pieter : “Door promotionele acties en games te gebruiken ga je veel gemakkelijker een opt-in verkrijgen. Bij een e-coupon campagne zien we bijvoorbeeld dat meer dan 50% van de gebruikers hun opt-in geven. Eenvoudigweg het principe van geven en nemen. De huidige generatie is trouwens heel bewust van de waarde van hun gegevens én volgens een recent onderzoek zouden zij bereid zijn om deze te geven in ruil voor een relevante korting. * Wij kunnen dus zeker begeleiden en adviseren en ervoor zorgen dat de communicatie met de database optimaal verloopt en de opt-ins conform de wetgeving opgesteld worden.”

Evelien  : “Wij hebben trouwens ook de nodige investeringen gedaan om ook onze klanten zo goed mogelijk te begeleiden in dit proces. Ikzelf ben een gecertifieerd DPO (Data Protection Officer) en bovenop het opzetten van de interne procedures kan ik indien nodig klanten adviseren bij het opstellen van promotionele acties.”

EVELIEN DECEUNINCK werkt als Chief Financial Officer bij HighCo DATA en is recentelijk aangesteld als Data Protection Officer omdat dataverwerking aan de core van onze business ligt.

 

PIETER DE PROOST is de Digital Solutions & Online Media sales manager bij HighCo DATA. Hij begeleidt klanten bij het opzetten van online campagnes en zorgt dat deze helemaal voldoen aan de GDPR-regels.

Bedankt Evelien & Pieter.

 *Accenture, Industry Report, “Who are the Millennial shoppers? And what do they really want?”, 2013.

AddThis Sharing Buttons